Islanti on saari. Melko iso
sellainen, mutta saari. Lisäksi Islanti on valtio. Valtioissa on
usein teitä. Islannissakin on, mutta ei rautaisia. Saarimaisen
olemuksensa takia Islannissa on muiden muassa tie, josta haarautuu
monia pienempiä teitä. Tämä tie on tie numero 1, niin kutsuttu
Sormustie eli Ring Road. Tämä tie on erityisen suosittu
matkailijoiden keskuudessa, sillä sitä seuraamalla pääsee saaren
ympäri ja siltä poiketessa voi nähdä paikkoja, joita ei isolta
tieltä katsoessaan näe.
Ring Road on suosittu myös
eräänlaisten loisien keskuudessa, erityisesti kesäisin. Nämä
loiset ovat liftareita, noita (usein) nuoria ja vähävaraisia (eli
pihejä, koska oli kuitenkin varaa ostee lennot Islantiin)
reppumatkailijoita, jotka haluavat säästää kaikessa, missä
säästää voi. He eivät pelkää odottaa tien varressa kyytiä
keskellä tuulista Pohjois-Islannin maaseutua tai kylmän
jäätikköjärven rannalla. Monesti heillä on mukanaan teltta,
jossa nukkua ja jonka voi pystyttää jokamiehen oikeuksien
mukaisesti lähes minne tahansa. Tällaisiin loiseläjiin liityimme
Tiina ja minäkin, tavoitteenamme päästä Islannin ympäri ennen
palulentonsa lähtemistä ja kielikurssini alkamista.
Liftausreissuun valmistauduttiin
tietenkin mahdollisimman huolellisesti jo Suomessa. Toisin sanoen
päätettiin, että lennetään Reykjavíkiin 23.7., liftataan vaan
ympäriinsä ja ollaan takaisin Reykjavíkissa viimeistään 4.7..
Tämän tärkeän päätöksen lisäksi mietittiin, että missä
nukuttaisiin. Teltassa tietenkin, pihejä kun ollaan (hostellit on
mukavuudenhaluisille!). Se piti siis lainata. Kahdelle tytölle
riitti hyvin kahden hengen tilava teltta. Vedenpitävä sen kannatti
olla, sillä Islannissa säätila muuttuu kuulopuheiden perusteella
nopeasti. Hyvä makuupussi piti myös olla, että tarkenee heinäkuun
lopun öissä. Lämpötila Islannissa on yleensä kesälläkin
10-15°C, öisin jopa vähän viileämpi, joten lämmintä vaatetta
oli hyvä olla mukana. Yöksi kannattaa ottaa mukaan jonkinlainen
kerrasto ja pääkopalle lämmikettä. Villasukat jalkopäähän
tuovat mukavasti lämpöä. Meillä oli tuuria matkassa, sillä vesi
ei meitä kastellut (paitsi meressä ja vesiputouksessa ja kuumassa
lähteessä..) eivätkä yötkään olleet kamalan kylmiä teltan
kostuttavasta sumusta huolimatta. Lämmintä vaatetta ei kuitenkaan
ollut matkassa yhtään liikaa ja muita vuorokauden aikoja ajatellen
veden- ja tuulenpitävät ulkoiluvaatteet on ehdoton vaatimus!
Nukkumisen ohella toinen elintärkeä
mietinnän aihe oli ruoan valmistamisen pähkäily. Islannissa ei ole
mäkkäriä lainkaan eikä hirveästi muitakaan pikaruokaloita
Reykjavíkin ulkopuolella, tavallisia ruokakauppojakin oli yllättävän
harvassa. Melkein joka kylässä (eli ei kaikissa!) on kuitenkin
huoltoasema, josta saa tarpeen tulleen hätäänsä melkein mitä
vain, mutta siitä saattaa joutua pulittamaan hieman enemmän. Meidän
ratkaisunamme oli trangia, joka valmisti ruoan kaasun avulla. Nopeaa,
kätevää ja melko helppo kantaa mukava. Ei tarvitse kuin ostaa
kaasu huoltoasemalta, hommata vettä ja monta pakettia pussipastaa ja
nuudeleita ja kuivattua kalaa, joka on kuulema Islantilaisten herkkua
(Omaa herkkua se ei ollut. Terv. nimim. Kalaloveri? Not!). Joskus
saatiin kaupasta mukaamme myös papuja ja skyriä. Lisäksi
raivopäistä ja riemukasta liftaamista varten pitää muistaa ottaa
mukaan jotain pientä ja nopeaa naposteltavaa, kuten keksejä,
pähkinöitä tai suklaata, sillä ruokaa ei aina heti nälän
yllättäessä välttämättä pysty valmistamaan. Suklaa ja keksit
piristävät muutenkin, jos tulee väsy, mielenjärkytys, suuttumus
tai joutuu odottamaan kyytiä Islannin mukanaan vievässä tuulessa
ainakin kaksi tuntia.
Jotkut saattavat haluta vilkaista
kohdemaan karttaa ennen lähtöä, mutta me ostimme kartan vasta
Islannista. Tiina oli juuri viitisen päivää ennen lähtöä
palannut Suomeen vuoden Saksassa oleskelun jälkeen ja itse olin nuo
viisi päivää Lapissa sukulaisia moikkaamassa. Olin ostanut Mondon
matkaoppaan, joka sai toimia kallisarvoisena tietolähteenämme koko
liftausreissun ajan. Tiina taisi saada siitä ensimmäisen vilaisun
vasta vuorokautta ennen lähtöä, joten suuria suunnitelmia meillä
ei ollut. Suunnittelu on toisaalta välillä vähän turhaa! Joskus
on hyvä elää päivä kerrallaan ja päättää vain tavoiteltava
yöpaikka. (Aina ei sitäkään tarvita, voi vain sanoa kyydin
tarjoajalle, että haluaa pois täältä eli sieltä, missä sillä
hetkellä sijaitsee.) Liftaamisen aikana tarkisteltiin yleensä
edellisenä päivänä, mitä seuraavana päivänä voisi olla
mahdollista nähdä, mutta yleensä suunnitelmat muuttuivat kuskin ja
sen hetkisten mielihalujen mukaan. Itselleni sopi hyvin sellainen
rento meininki, joka ei luonut paineita päästä juuri tietyllä
hetkellä tiettyyn paikkaan ja joka antoi tilaa meidän molempien
toiveille ja pakkomielteille.
Onnistuneen liftausreissun
tiivistetty muistilista:
- Huolehdi, että saat nukkua. Teltta on hyvä. Tuurilla sen saa joka aamu kuivaksi joko auringonpaisteessa tai tuulen tuiverruksessa.
- Huolehdi, että saat ruokaa. Trangialla sitä saa valmistettua.
- Hommaa kelvollinen tiekartta. Joskus kuskin GPS ei näytä olemassa olevia teitä, vaan väittää auton olevan pusikossa/metsässä/ojassa/ulkona tieltä eli off road.
- Ota tarpeeksi vaatetta. Säätila Islannissa muuttuu koko ajan, joten kerroksia ja säänpitävyyttä tulee suosia. Ex tempore -villapaita shoppailu on voi koitua onneksi.
- Älä ota paineita. Joskus suunnittelemattomuus heittää paikkoihin, joiden olemassaolosta saa hajun vasta paikan päällä.
- Muista suklaa. Se auttaa ärsytykseen, mutta tekee kivoista hetkistä entistä kivempia!
- Ei saa lannistua. Joskus kyytiä joutuu odottamaan pitkään. Joskus ei pääse, minne haluaa, mutta näkee kuitenkin jotain. Joskus kannattaa jahdata unelmia epätoivoisesti. Onnistuneen liftausreissun taitaa kuitenkin taata parhaiten positiivinen asenne myötä- ja vastatuulessa. :)
Tiinan liftaustyyli: peukalo pystyssä, käsi tietä kohti ojennettuna ja katse suunnattuna kohti saapuvaa autoa. Kyytejä tuli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti